بامهدی ادرکنی

  • خانه 

تفسیر

03 دی 1401 توسط یاضامن آهو

⇝✿• 📖 •❀°✵﷽✵°❀• 📖 •✿⇜

💠 🔹 هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن

#ســوره‌یـونـس

#صفحـه208

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

✨إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۖ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِنْ شَفِیعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ ذَٰلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ{3}

همانا پروردگارتان خدائی است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز و دوران آفرید سپس بر عرش استیلاء یافت (زمام امور را به دست گرفت) کار جهان را تدبیر و سامان دهى مى‌کند هیچ شفاعت‌کننده‌اى جز با اذن او نیست آن خداوند است که پروردگار شماست پس او را بپرستید آیا پند نمى‌گیرید؟(3)

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

⬅️ مراد از شش روز، شش روزگار
و شش مرحله و دوران در آفرینش است
و ممکن است مراد از آن مدّتى برابر
شش روز باشد

«عَرش» مرکز تدبیر و کنایه از قدرت است
وقتى مى‌گویند: فلانى بر تخت نشست
یا او را از تخت پایین کشیدند
یعنى به قدرت رسید یا برکنار شد
سلطه خداوند هم پیش از آفرینش
آسمان‌ها و زمین بر هستى بوده
«وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»
↲سوره هود، آیه 7

هم پس از خلقت آنها و پس از پایان جهان
و در قیامت هم سلطه الهى بر همه هستى
باقى است
«یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمانِیَةٌ»
↲سوره الحاقة، آیه 17

امام صادق علیه‌السلام فرمود:
عرش مربع است زیرا کلماتى که بناى
اسلام بر آن است نیز چهار کلمه است:
«سُبحانَ‌اللهِ وَالحَمدُللهِ وَلااله‌الاالله وَالله‌اَکبر»
↲علل الشرایع، صفحه398

◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯

⓵ آفرینش جهان با برنامه ریزى
و زمان بندى صورت پذیرفته است
«سِتَّةِ أَیَّامٍ»
وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبیر حاکم
است چگونه مى‌توان پذیرفت انسان که
گل سرسبد موجودات است بی برنامه باشد؟!

⓶ اوّل خداشناسى سپس خداپرستى
«إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی … فَاعْبُدُوهُ‌»

⓷ هستى قانون‌مند و هدفدار است
لازمه تدبیر امر عاقبت و هدف داشتن
و قانونمند بودن است «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ»

⓸ عبادت سزاوار کسى است که
خلقت و تدبیر به دست اوست نه دیگران
«خَلَقَ‌ … یُدَبِّرُ … ذلِکُمُ الله رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ‌»

⓹ خداوند هستى را آفریده «خَلَقَ»
و در قبضه دارد «اسْتَوى‌»
و با حکمت دائماً آن را اداره مى‌کند «یُدَبِّرُ»
و بدون اذن او کسى را نفوذى نیست
«ما مِنْ شَفِیعٍ»
و توجه به این حقایق زمینه پیدایش
روح بندگى و پرستش است «فَاعْبُدُوهُ»

⓺ واسطه شدن هر موجودى باید
از سوى خداوند تأیید شود
پس بی جهت بت‌ها را شفیع قرار ندهیم
«ما مِنْ شَفِیعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ»

⓻ الوهیّت از ربوبیّت جدا نیست
طاغوت‌ها مى‌کوشند خالق را خدا بدانند
ولى سیاستگذار و مدبّر را خودشان
و دین را از سیاست جدا بدانند «اللَّهُ رَبُّکُمْ»

⓼ انسان آفریدگار خویش را باور دارد
تنها نیازمند تذکّر است «أَ فَلا تَذَکَّرُونَ»

↲تفسیر نور

°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام
                     کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس