تفسیر
⇝✿• 📖 •❀°✵﷽✵°❀• 📖 •✿⇜
💠 🔹 هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ بَعَثْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسَىٰ وَ هَارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ بِآیَاتِنَا فَاسْتَکْبَرُوا وَ کَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِینَ{75}
سپس بعد از آنان موسى و هارون را همراه با معجزات خویش به سوى فرعون و سران قومش فرستادیم، اما آنان که گروهى تبهکار بودند استکبار ورزیدند و دعوت پیامبران را نپذیرفتند(75)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «ملأ» چهرههاى چشم پُر کن
مثل کاخ نشینان و درباریان است
که اطرافیان فرعون محسوب مىشدند
فرعون جامعه را به دو دسته کاخ نشین قبطى
و محرومین سبطى تقسیم کرده بود
و یک گروه را به بردگى کشیده بود
و گروه دیگر کاخ نشینان بودند
«وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ»
↲سوره قصص، آیه 4
جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدائی او
«أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى»
↲سوره نازعات، آیه 24
و کشتن کودکان بىگناه
و زنده نگهداشتن دختران براى کنیزى بود
«سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْیی نِساءَهُمْ»
↲سوره اعراف، آیه 124
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مبارزه با طاغوت اولین وظیفه انبیاست
زیرا مبارزه با علّت فساد مهمتر از معلول آن است
«فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ»
⓶ آنجا که بافت جامعه، قومى و قبیلهاى بوده
پیامبران سراغ اقوام مىرفتند
امّا آنجا که تشکیلات و نظام داشته
سراغ ریشهها مىرفتند
قرآن درباره گروهى از انبیاء
کلمه «الى قومهم» بکار برده است
ولى درباره حضرت موسى
«اذهب الى فرعون» آورده است
«إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ»
⓷ طاغوتها قدرت خود را از یاران
و اطرافیان دارند وگرنه خود از درون پوکند
«وَ مَلَائِهِ»
⓸ انبیاء معجزه داشتند
«بَعَثْنا … بِآیاتِنا»
⓹ همواره فرعونها و طاغوتها در برابر
انبیاء ایستادهاند «بَعَثْنا … فَاسْتَکْبَرُوا»
آنان که به گناه عادت کنند
به راحتى راه انبیاء را نمىپذیرند
«کانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom