تفسیر
⇝✿• 📖 •❀°✵﷽✵°❀• 📖 •✿⇜
💠 🔹 هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ{75}
به درستى که ابراهیم بردبار و صاحب آه و ناله و اهل توبه و انابه بود(75)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨یا إِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّکَ وَ إِنَّهُمْ آتِیهِمْ عَذابٌ غَیْرُ مَرْدُودٍ{76}
اما از آنجا که فرمان قهر الهى در مورد قوم لوط حتمى بود، لذا فرشتگان در پاسخ به تقاضاى شفاعت و تأخیر در عذاب به او گفتند:
اى ابراهیم! از این تقاضا صرف نظر کن که به تحقیق فرمان قهر پروردگارت صادر شده و قطعاً عذاب غیر قابل برگشت به سراغ آنها خواهد آمد(76)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه 74 حضرت ابراهیم علیه السلام با
فرشتگان در بارهى عذاب قوم لوط جدال کرد
در آیه 76 مىفرماید: اى ابراهیم!
از این جدال و اصرار دست بردار
در میان این دو آیه که به جدال ابراهیم
علیه السلام و تذکّر خداوند به او اشاره مىکند
براى حفظ شخصیّت و مقام او و اینکه جدال
او تنها بر اساس دلسوزى براى امّت است
نه انکار و یا چیز دیگر
در آیه 75 مىفرماید:
ابراهیم علیه السلام حلیم و اوّاه و مُنیب است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ انبیاء دلسوزترین رهبران جامعه بشری
هستند و با حلم و ناله و انابه
براى نجات مردم تلاش مىکنند
«لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ»
⓶ تذکّرات باید با حفظ مقام
و شخصیّت افراد همراه باشد
«إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ»
⓷ شفاعت ابراهیم براى مردم، قبل از
اطلاع او به قطعى شدن عذاب بوده است
«قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّکَ»
⓸ عذاب الهى نیز در مسیر تربیت انسان است
«أَمْرُ رَبِّکَ»
⓹ گاهى شفاعت انبیا هم پذیرفته نمىشود
زمانى که فرمان حتمى خداوند صادر شد
هیچ مقامى نمىتواند مانع آن شود
«یا إِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom