بامهدی ادرکنی

  • خانه 

#تفسیر

15 دی 1400 توسط یاضامن آهو

⇝✿• ? •❀°✵﷽✵°❀• ? •✿⇜

? ? هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن

#ســوره‌اعــراف

#صفحـه171

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

✨وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَ یَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِیهِمْ ۚ کَذَٰلِکَ نَبْلُوهُمْ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ{163}

و اى پیامبر از آنان درباره مردم آن آبادى که کنار دریا بود سؤال کن آنگاه که به قانون در روز شنبه تجاوز مى‌کردند، هنگامى که روز تعطیل ماهى‌ها به روى آب در کناره‌هاى دریا نزد آنان مى‌آمدند ولى روزى که تعطیل نبودند ماهیان آشکار نمى‌شدند، ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش مى‌کردیم(163)

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

⬅️ کلمه «سَبت» به معناى قطع و تعطیل
کردن کار است و براى استراحت و آرامش
از آن به تعطیلى تعبیر مى‌شود
بنابراین «یوم السَبت» یعنى روز تعطیل
که روز شنبه بود و «یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ»
یعنى روزى که تعطیل نمى‌کردند

⬅️ «شُرَّعاً» جمع «شارع» به معناى
ساحل و کنار آب است
روز شنبه که صید حرام بود ماهى‌ها
خود را از عمق آب به ساحل مى‌رساندند
بعضى نیز گفته‌اند مراد از «شُرَّعاً»
ماهی هائی است که سر از آب بیرون آورده
و خود را نشان مى‌دهند
↲تفسیر راهنما

⬅️ گروهى از بنی اسرائیل (مردم ایله)
که در ساحل دریا زندگى مى‌کردند
به فرمان خدا در روزهاى شنبه
صید ماهى براى آنها ممنوع بود
اما در همان روز ماهى‌هاى دلخواه آنان
«حِیتانُهُمْ» جلوه‌گرى بیشترى مى‌کردند
«شُرَّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه مى‌کردند
که این خود آزمایش الهى بود

این قوم قانون الهى را مزوّرانه شکستند
و با ساختن حوضچه‌هاى ساحلى و بستن
راه فرار و خروج ماهی هائی که شنبه‌ها
به آن وارد مى‌شدند
روز یکشنبه به راحتى آنها را صید مى‌کردند
و ادّعا مى‌کردند که از فرمان الهى
تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکرده‌اند

خداوند گرچه ماهى را براى استفاده مردم
آفریده است ولى از هفته‌اى یک روز
صید ماهى را به عنوان امتحان منع فرمود
بنابراین هر تحریمى الزاماً جنبه بهداشتى ندارد
ماهى شنبه با روزهاى دیگر از نظر مواد
پروتئینى فرقى ندارد

⬅️ حضرت على علیه‌السلام به شدت از
توجیه گناه و حلال کردن حرام با توجیه
خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله
انتقاد مى‌کردند
↲نهج البلاغه، خطبه 156

⬅️ گاهى آزمایش الهى در صحنه‌هائی
است که تمایلات انسان به اوج مى‌رسد
چنانکه در این آیه منع از صید و آزمایش
در حالى است که ماهى‌ها بیشتر خود را
نشان مى‌دهند «تَأْتِیهِمْ حِیتانُهُمْ»
یا در آیه 94 سوره مائده که سخن از تحریم
شکار در حالت احرام است مى‌خوانیم:
«لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الصَّیْدِ تَنالُهُ
أَیْدِیکُمْ وَ رِماحُکُمْ»
آنجا که شکار در دسترس و در تیررس است
منع صید در آن حالت یک آزمایش الهى است

◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯

⓵ قانون شکنى نیاکان
نسل‌هاى بعدى را نیز شرمنده مى‌کند
«وَ سْئَلْهُمْ‌»‌

⓶ نقل خصلت‌هاى زشت نیاکان
که بخاطر آنها تنبیه شده‌اند
براى عبرت دیگران مانعى ندارد
«عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی»

⓷ ساحل نشینى و گذران زندگى از طریق
ماهیگیری در طول تاریخ بوده است
«کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ»‌

⓸ چهره واقعى گناه با توجیه و حیله
عوض نمى‌شود
ساختن حوضچه‌هاى کنار دریا
براى صید روز بعد «یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ»

⓹ ماهیان دریا به اراده الهى
قدرت تشخیص روزهاى هفته
و افراد صیّاد را پیدا مى‌کنند
«تَأْتِیهِمْ‌ … لا تَأْتِیهِمْ»‌

⓺ جلوه‌هاى دنیائی و مادّى
یکى از آزمایش‌هاى الهى است
«کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ»

?تفسیر نور

°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: تفسیر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس