بامهدی ادرکنی

  • خانه 

تفسیر

04 بهمن 1400 توسط یاضامن آهو

⇝✿• ? •❀°✵﷽✵°❀• ? •✿⇜

? ? هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن

#ســوره‌اعــراف

#صفحـه174

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

✨وَللهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ ۚ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ{180}

و نیکوترین نام‌ها براى خداوند است، پس خداوند را با آنها بخوانید و کسانى را که در اسم‌هاى خدا به کژى و مجادله میل دارند خدا را به چیزى که لایق او نیست توصیف مى‌کنند و به جنگ و ستیزه مى‌پردازند و صفات خدا را بر غیر او مى‌نهند رها کنید آنان به زودى به کیفر آنچه مى‌کردند خواهند رسید(180)

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

⬅️ گرچه همه نام‌ها و صفات الهى
نیکوست و خداوند همه کمالات را دارد
که قابل احصا و شماره نیست
اما در روایات بر یکصد اسم تکیه شده
و در کتب اهل سنّت مانند صحیح مسلم
بخارى، ترمذى نیز آمده است
و هرکس خدا را با آنها بخواند
دعایش مستجاب‌ مى‌شود
↲تفاسیر المیزان و نمونه

و هرکس آنها را شماره کند اهل بهشت است
البته منظور تنها شمردن لفظى و با حرکات
لب نیست، بلکه توجه و الهام گرفتن
از این صفات و اتصال به آنهاست

⬅️ این یکصد اسم عبارتند از:

【الله، اله، الواحد، الاحد، الصّمد، الاوّل، الآخر، السّمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلىّ، الاعلى، الباقى، البدیع، البارّ، الاکرم، الظاهر، الباطن، الحىّ، الحکیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحقّ، الحسیب، الحمید، الحفىّ، الربّ، الرّحمن، الرّحیم، الذّارء، الرّازق، الرّقیب، الرؤوف، الرّائى، السّلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبّار، المتکبّر، السیّد، السُبّوح، الشهید، الصادق، الصانع، الطاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنىّ، الغیاث، الفاطر، الفرد، الفتّاح، الفالق، القدیم، الملک، القدّوس، القوىّ، القریب، القیّوم، القابض، الباسط، قاضى‌الحاجات، المجید، المولى، المنّان، المحیط، المبین، المقیت، المصوّر، الکریم، الکبیر، الکافى، کاشف الضرّ، الوتر، النور، الوهّاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادى، الوفىّ، الوکیل، الوارث، البرّ، الباعث، التوّاب، الجلیل، الجواد، الخبیر، الخالق، خیر النّاصرین، الدیّان، الشکور، العظیم، اللطیف، الشافى】

↲تفاسیر مجمع‌البیان و نورالثقلین

⬅️ در قرآن 145 اسم از اسامى خدا آمده
و عدد نود و نه در روایات یا براى این است
که برخى نامها قابل ادغام
و تطبیق بر بعض دیگر است
یا مراد این است که این نام‌ها در قرآن نیز
هست نه اینکه فقط این تعداد باشد

در بعضى از آیات مضمون این نام‌ها
وجود دارد مثلًا «صادق» به عنوان
نام خدا در قرآن نیست ولى آیه
«وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلًا»
↲سوره نساء، آیه 122
چه کسی راستگوتر از خداست؟ آمده است

⬅️ در برخى روایات و دعاها مانند
دعاى جوشن کبیر نام‌هاى دیگرى هم
براى خدا بیان شده است
البته بعضى از اسماى حسناى الهى
آثار و برکات و امتیازات خاصی دارد

فخررازى مى‌گوید:
همه صفات خداوند به دو چیز برمى‌گردد:
بى‌نیازى او و نیازمندى دیگران به او
↲تفسیر کبیر فخررازى

⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمود:
به خدا سوگند اسماى حسنى مائیم
↲تفسیر نورالثقلین
↲کافى، جلد1، صفحه 143
یعنى صفات الهى در ما منعکس شده است
و ما راه شناخت واقعى خداییم

طبق این احادیث جمله
«ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ»
به ما مى‌گوید که به ملحدان فضائل
اهل بیت علیهم السلام تکیه و اعتنا نکنید

⬅️ در روایت دیگرى امام رضا علیه‌السلام
فرمودند: ما اهل بیت علیهم السلام
اسماى حسناى خدا هستیم و عمل هیچکس
بدون معرفت ما قبول نمى‌شود
«نحن والله الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ الّذى
لا یقبل الله من احد عملًا الّا بمعرفتنا»
↲تفسیر اثنی عشری

⬅️ عبارت‌ «الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌»
چهار بار در قرآن آمده است
↲سوره اسراء، آیه 110
↲سوره طه، آیه 8
↲سوره حشر، آیه 24
↲سوره اعراف، آیه 180

⬅️ اسماى حُسنى‌ سه مصداق دارد:
صفات الهى، نام‌هاى الهى و اولیاى الهى
↲تفسیر فرقان

امام رضا علیه السلام فرمود:
هرگاه به شما مشکلات و سختى روى آورد
به وسیله ما از خداوند کمک بخواهید
و سپس فرمود:
«وللهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ فادعوه بها»
↲بحارالانوار، جلد91، صفحه5

⬅️ طبق روایات هر که اسم اعظم
خداوند را بداند، دعایش مستجاب است
و مى‌تواند در طبیعت تصرف کند
چنانکه «بلعم‌باعورا» که در آیه 175 از او
یاد شد اسم اعظم الهى را مى‌دانسته است

اما اینکه اسم اعظم چیست؟
بعضى گفته‌اند: یکى از نام‌هاى الهى است
که بر ما پوشیده است

بعضى گویند: اسم اعظم در حقیقت
لفظ و نام نیست بلکه کمال و صفتى از
خداوند است که هرکس بتواند پرتوى از
آن را در وجود خویش پدید آورد
قدرت روحى او به حدّى مى‌رسد که
مى‌تواند در طبیعت تصرف کند
وگرنه چنان نیست که فردى با فرا گرفتن
لفظ و گفتن کلمه‌اى بتواند «مستجاب الدّعوه»
شود و مثلا در جهان اثر بگذارد
↲تفسیر نمونه

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: تفسیر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس