بامهدی ادرکنی

  • خانه 

تفسیر

11 فروردین 1401 توسط یاضامن آهو

⇝✿• ? •❀°✵﷽✵°❀• ? •✿⇜

? ? هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن

#ســوره‌انـفـال

#صفحـه179

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

✨فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللهَ رَمَىٰ ۚ وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ{17}

شما با نیروى خود، آنان را نکشتید بلکه
خداوند با امدادهاى غیبى آنها را به قتل رساند
اى پیامبر آنگاه که تیر افکندى تو نیفکندى
بلکه خدا افکند تا کافران را مرعوب کند
و تا مؤمنان را از سوى خویش به آزمونى
نیکو بیازماید زیرا خداوند بسیار شنوا و
داناست(17)

❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋

⬅️ در روز جنگ بدر پیامبر اکرم صلى الله
علیه و آله به على علیه‌السلام فرمود:
مشتى خاک و سنگریزه از زمین بردار
و به من بده على علیه‌السلام چنین کرد
و پیامبر با خواندن دعائی آنها را به سوى
دشمن پرتاب کرد و به صورت معجزه آسائی
طوفانى به پا کرد و باعث وحشتى عجیب
در دل دشمن شد
↲تفاسیر المیزان و نمونه

آرى، عامل مهم پیروزى در جنگ بدر
اراده و امداد الهى بود نه نیروى مادّى
و قواعد و تاکتیک‌هاى نظامى
وگرنه لشگرى اندک و تنها با یک یا دو
اسب‌ سوار، چگونه بر سپاهى انبوه
و کاملا مجهز و داراى یکصد اسب سوار
پیروز مى‌شد؟

⬅️ «بَلاءٌ» به معناى آزمایش است
که اگر با نعمت و پیروزى باشد
«بلاء حَسَن» است و اگر به وسیله مصیبت
و مجازات باشد «بلاء سیّى‌ء»
چنانکه قرآن درباره بنی اسرائیل مى‌فرماید:
«وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیِّئاتِ»
↲سوره اعراف، آیه 168، تفسیر نمونه

⬅️ انسان اگر با اعتقاد صحیح
و در مسیر حق حرکت کند
و به فرمان الهى تلاش و کوشش کند
امدادهاى خداوند را در پى خود دارد
«لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً»
و وجود او وجودى خدائی مى‌گردد

چنانکه در روایتى خداوند مى‌فرماید:
بنده با نافله و کارهاى مستحب به مقام
قرب رسیده، دست او دست من، گوش او
گوش من و تمام اعضا و جوارح او خدائی
مى‌شود و آنچه بخواهد، همان مى‌شود
«اِنَّه لِیَتقرّب اِلىّ بالنافِلة حَتّى احبّه فَاِذا
احببتُه کُنتُ سَمِعَه الَّذى یسمع بِه وَ بَصَره
الَّذى یبصِر بِه وَ لِسانِه الَّذى یَنطِقُ بِه وَ یَدِه
الَّذى یبطِش بِها ان دعانى أجِبتُه وَ ان سَألنى
أعطیتُه»
↲کافى، جلد2، صفحه352

⬅️ پس اگر حرکتى نیز انجام دهد
آن حرکت از خداوند است
«وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمى‌»
اما در مقابل اگر در مسیر غیر الهى
و به فرمان دیگران حرکت کند
در حقیقت وجودى شیطانى پیدا نموده است
چنانکه عایشه در رویارویى با سپاه حضرت
على علیه‌السلام در جنگ جمل
به تأسّى از پیامبر صلى الله علیه و آله
مشتى خاک بسوى آنان پرتاب کرد و دعا کرد
پس از آن حضرت على علیه‌السلام به او
فرمودند: این شیطان بود که چنین کرد
«وَما رَمَیْتَ اِذ رَمَیْتَ وَلکِنَّ الشَّیطان رَمى»
↲شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید
جلد1، صفحه257

◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯

⓵ پیروزى در جنگ موجب غرور
و عُجب شما نشود
خداوند و امدادهاى او را فراموش نکنید
«فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلکِنَّ اللهَ قَتَلَهُمْ‌»

⓶ انسان در افعال خود، نه مستقل از
اراده خداوند است و نه مجبور
کارها از آن جهت که با اختیار از انسان
سر مى‌زند به او نسبت داده مى‌شود
ولى چون نیرو و تأثیر از خداست
به خدا نسبت داده مى‌شود
«ما رَمَیْتَ‌ … وَلکِنَّ اللهَ رَمى‌»

⓷ وجود پیامبر و رهبر نقش بسزائی
در جلب امدادهاى غیبى خداوند دارد
«وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ‌»

⓸ جنگ و جهاد از وسایل آزمایش الهى
است تا مؤمنان واقعى از افراد سست ایمان
و یا بی ایمان شناخته شوند «بَلاءً حَسَناً»

⓹ امداد الهى و پیروزى مؤمنان و شکست
دشمنان اتفاقى و بی حساب نیست
بلکه از روى علم و آگاهى خداوند است
«إِنَّ اللهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»

? تفسیر نمونه

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: تفسیر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس