#حفظ قرآن#
#حفظ_قرآن_در_قرآن
الف) وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا «احزاب /۳۴ »
علامه طباطبائی رحمه الله : مراد از ذکر معنای مقابل فراموشی می باشد که همان یاد آوری است.
ب) وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ «قمر /۱۷»
مولف تفسیر مجمع البیان : مراد از آسان سازی قرآن برای ذکر ، این است که آن را برای حفظ و قرائت آسان نمودیم.
علامه شهید، استاد مرتضی مطهری رحمه الله در کتاب آشنایی با قرآن در ذیل این آیه می فرمایند : قرآن از کتاب های است که آمادگی اش برای حفظ شدن از هر کتابی دیگری بیشتر است . در میان نثرها تنها کتاب نثری در عالم که قابل حفظ کردن است قرآن است.
ج) بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ۚ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ «عنکبوت/۴۹»
مرحوم علامه طبرسی رحمه الله در تفسیر جوامع الجامع علاوه بر پیامبر و ائمه علیهم السلام ، دانشمندانی که قرآن را حفظ نموده و در سینه های خود جای دادهاند و معنای آن در سینه هایشان رسوخ نموده را مصداق این آیه می داند.
این آیه به خوبی فضلیت و ارزشمندی حفظ قرآن را می رساند.