#سوره
✨قالَ یا مُوسى إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِی وَ بِکَلامِی فَخُذْ ما آتَیْتُکَ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ{144}
خداوند فرمود: اى موسى من تو را بر مردم با پیامهایم و سخنم برگزیدهام پس آنچه از الواح و تورات به تو دادم بگیر و از سپاسگزاران باش(144)
⬅️ امام صادق علیهالسلام مىفرماید: خداوند به موسى علیه السلام فرمود: آیا مىدانى چرا تو را برگزیدم؟
زیرا خضوع و خشوع تو به درگاه من بىنظیر بود هرگاه به نماز مىایستادى گونههاى خود را بر خاک مىنهادى.
↲تفسیر صافی
در حدیث دیگرى آمده است که خداوند فرمود: چون در میان بندگانم خود را نسبت به من ذلیلتر مىدانستى.
↲تفسیر نور الثقلین
◽️نکتـــهها
? حضرت موسى بنده مخلص خدا بود. «اصْطَفَیْتُکَ» «اصطفاء» به معناى انتخاب گوهر خالص است.
? نبوت و رسالت مقامى انتصابى است نه انتخابى «إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ»
? بیان درخواست نابجاى مردم مانع برگزیدگى و نبوت موسى نیست. «اصْطَفَیْتُکَ»
? چهل شب عبادت در میعادگاه مقدمهاى براى گرفتن تورات و بکار بستن آن شد. «جاءَ مُوسى لِمِیقاتِنا .. فَخُذْ ما آتَیْتُکَ»
? پس از براندازى طاغوت و تشکیل حکومت دینى باید قانون و احکام الهى اجرا شود .«فَخُذْ ما آتَیْتُکَ»
«1». تفسیر صافى
«2». تفسیر نورالثقلین
? مسئولیّتهاى دینى و ارشادى نعمت الهى است که باید سپاسگزارى شود «وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ» شکرگزارى علاوه بر زبان باید با بکار بستن دستورات الهى باشد.
? ? ? ? ? ?