سوره
✨وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکَ لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ إِلىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَنْ یَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۗ إِنَّ رَبَّکَ لَسَرِیعُ الْعِقَابِ ۖ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ{167}
و به یاد آور آنگاه که پروردگارت اعلام کرد: همانا تا روز قیامت کسى را بر آنان مسلط خواهد کرد که آنان را پیوسته عذاب سخت دهد همانا پروردگارت زود عقوبت مىکند و شکی نیست که او در برابر توبه کنندگان بخشاینده و مهربان است. (167)
⬅️ «تَأَذَّنَ» یعنى سوگند یاد کرد و اعلام نمود «یَسُوم» از «سَوم» یعنى تحمیل کردن بارها على علیهالسلام خطاب به بی وفایانعصر خویش مىفرمود: خداوند مرا از شما بگیرد و دیگران را بر شما مسلط سازد.
↲نهجالبلاغه، خطبه 25 و 70
◽️ نکتـــهها
? کیفر الهى در مورد یهود و سرنوشت آنان قابل توجه است. «وَ إِذْ …»
? گرچه سنت الهى مهلت دادن به منحرفان است، اما مهلت دادن در همه جا و براى همیشه نیست. «لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ»
? تسلط مردم تبهکار بر بنی اسرائیل عقوبت الهى به سبب اعمال خود آنان است. «لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ»
? ملتها تاریخى بهم پیوسته دارند و گناه نسلى در نسلهاى آینده و در طول تاریخ حتى تا قیامت ادامه مىیابد. «إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»
? آنان که در برابر اولیاى الهى دهن کجى کنند ذلیل مىشوند. «یَسُومُهُمْ»
? قوم ستمگر یهود همیشه ذلیل و خوار خواهند بود. «إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»
? ترس از عقوبت همراه با امید به مغفرت و رحمت الهى مایه تربیت و رشد انسان است. «إِنَّ رَبَّکَ لَسَرِیعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ»
? راه توبه و دریافت مغفرت الهى براى همه باز است. «إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ»
?تفسیر نور
? ? ? ? ? ?