سوره
✨قالَ اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَاعٌ إِلَىٰ حِینٍ{24}
خداوند فرمود: فرود آئید، بعضى از شما دشمن بعض دیگرید و تا مدتى معین براى شما در زمین جایگاه و وسیله بهرهگیرى خواهد بود(24)
✨قالَ فِیها تَحْیَوْنَ وَ فِیها تَمُوتُونَ وَ مِنْها تُخْرَجُونَ{25}
او فرمود: در این زمین زندگى مىکنید و در آن مىمیرید و از آن براى محاسبه روز قیامت بیرون آورده مىشوید. (25)
⬅️ مخاطبان جمله «اهْبِطُوا» یا آدم و حوا و ابلیس هستند و یا آدم و حوا و ذریه آنها البته در یک جا ابلیس به تنهایى مورد خطاب قرار گرفته است. «فَاهْبِطْ مِنْها»
↲سوره اعراف، آیه 13
و در جاى دیگر آدم و حوا «قالَ اهْبِطا مِنْها جَمِیعاً»
↲سوره طه، آیه 123
که اگر جایگاه هبوط آنها یکى باشد ممکن است «اهْبِطُوا» جمع بین آنها باشد.
⬅️ مراد از «هبوط» آمدن به زمین است زیرا به دنبال آن مىفرماید: «وَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ» گرچه خداوند توبه آدم و حوا را پذیرفت. «فَتابَ عَلَیْهِ»
↲سوره بقره، آیه 37
ولى اثر وضعى گناه باقى است اثر وضعى آن ترک اولى و نافرمانى آدم و حوّا خروج از آن جایگاه بهشتى و هبوط به زمین بود. «اهْبِطُوا»
◽️نکتـــهها
? از آثار وضعى خلاف و گناه نمىتوان گریخت «قالَ اهْبِطُوا»
? گاهى عملکرد والدین در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مىگذارد. «قالَ اهْبِطُوا»
? بهشت آدم و حوا مکانى غیر از زمین و بالاتر و برتر از آن بود. «اهْبِطُوا»
? دنیا جایگاه تنازع و تزاحم و تضاد است و انسانها بخاطر تزاحم منافع و غرائز با هم درگیر مىشوند. «بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ»
? زندگى دنیوى و بهرهورى از آن ابدى نیست. «إِلى حِینٍ»
? انسان پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد «مِنْها تُخْرَجُونَ» آدم از این ناراحت و غمگین بود که پنداشت دیگر به بهشت و زندگى جاوید نخواهد رسید خداوند فرمود: پس از زندگى دنیا مىتواند به بهشت جاوید برسد.
? مدت و نهایت زندگى دنیوى براى بشر معلوم نیست «حِینٍ» نکره آمده است.
? تفسیر نور
? ? ? ? ?