سوره
✨وَ لَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ
وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ{130}
و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشکسالى و کمبود محصولات گرفتار کردیم، باشد که متذکر شوند و از راه انحرافى خود دست بردارند(130)
⬅️ «سنین» جمع «سنة» به معناى سال
است اما وقتى با کلمه «أَخَذَ» به کار مىرود
اغلب به معناى قحطى و خشکسالى است
لذا ذکر «نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ»
شاید براى بیان مصداق بارز قحطى باشد
گاهى بلاها و سختىها، در مسیر بیدارى
و امتحان انسان و زمینه هلاکت اوست
«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ
وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَالثَّمَراتِ»
⬅️ حضرت على علیهالسلام مىفرماید:
خداوند با کم شدن محصولات و بازداشتن
برکات و بستن در خزانههاى خیرات
گناهکاران را مىآزماید
تا آنان متنبّه و متذکر شده و توبه کنند
و گناهان را ترک کنند
نکتـــهها
? در تربیت گاهى باید از اهرم سختى
و تنگنا نیز استفاده کرد «وَ لَقَدْ أَخَذْنا»
? اراده خداوند بر عوامل طبیعى
حاکم است «أَخَذْنا … بِالسِّنِینَ»
? قحطى و خشکسالى یا کیفر الهى است
و یا هشدار و زنگ بیدار باش
«بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ»
آرى تحولات هستى هدفدار است
? زمینههاى هدایت و سعادت در
خانواده مستکبرترین افراد نیز وجود دارد
«آلَ فِرْعَوْنَ … لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ»
? ممکن است علیرغم تلاش براى
ارشاد مردم هیچ وسیله و طرحى
در بعضى کارساز نباشد
چون انسان در پذیرش آزاد است نه مجبور
«أَخَذْنا … لَعَلَّهُمْ»
? ? ? ? ?