#سوره
✨وَ إِلىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۗ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ هَٰذِهِ نَاقَةُ اللهِ لَکُمْ آیَةً ۖ فَذَرُوهَا تَأْکُلْ فِی أَرْضِ اللهِ ۖ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ{73}
و به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم او نیز مثل حضرت نوح و هود در دعوت مردم به توحید گفت: اى قوم من! تنها خدا را بپرستید براى شما معبودى جز او نیست همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دلیلى آشکار براى شما آمده است، این شتر ماده از جانب خداوند براى شما آیه و نشانه است، مزاحم آن نشوید و بگذارید در زمین خدا بچرد و گزندى به آن نرسانید که عذابى دردناک شما را خواهد گرفت.(73)
⬅️ در قرآن هفت مرتبه از ناقه و بیست و شش بار از قوم ثمود نام برده شده است ماجراى قوم ثمود در سورههاى شعراء، قمر، شمس و هود آمده است.
⬅️ معجزه با کارهاى خارق العاده و عجیب بشرى تفاوتهاى زیادى دارد. از جمله:
◽️الف: معجزه نیاز به تمرین، تحصیل و تجربه ندارد ولى کارهاى خارقالعاده دیگر نیاز به تمرین، تلقین و تحصیل دارد.
◽️ب: معجزه از اشخاص خوش سابقه و معصوم صادر مىشود ولى کارهاى نادر و خارقالعاده دیگر از افراد نااهل نیز ممکن است صادر شود.
◽️ج: هدف از معجزه اتمام حجت و ارشاد و هدایت مردم است ولى هدف دیگران خودنمایى، شهرت کسب مال و ایجاد سرگرمى است.
◽️د: کار پیامبران در معجزه لزوماً همراه با تحدّى و مبارزطلبى و ادعاى عجز دیگران است اما در کار نوابغ و مخترعان و مرتاضان این علائم و نشانهها لزومى ندارد.
⬅️ در حدیث مىخوانیم: شترى را که قوم ثمود تقاضا کردند شتر قرمز پر کرک حامله و بسیار بزرگ بود.
↲تفسیر نورالثقلین
البته نوع تقاضاى مردم از انبیاء گاهى مربوط به شرایط فکرى و زمینهى اجتماعى و اقتصادى مردم در آن زمان بوده است شاید اگر امروز نیز پیامبرى ظهور مىکرد درخواست خروج هواپیما از دل کوه را از او مىکردند.
به هر حال این شتر امتیازات منحصر به فردى داشت که ناقة الله نامیده شد. بدون تماس با شترى دیگر حامله از دل کوه بیرون آمد و پس از خروج وضع حمل کرد و یک روز در میان، تمام آبِ شهر را مىخورد و در عوض در آن روز به همه آنان شیر مىداد و این اعجاز الهى بود که مانند آن را نمىتوانستند بیاورند و اتمام حجتى بود که سوء قصد به آن عذاب خدا را در پى داشت.
↲تفسیر منهج الصادقین
◽️نکتـــهها
? رسالت حضرت صالح محدود به قوم ثمود بوده است. «إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً»
? انبیاء با مردم همچون برادرند. «أَخاهُمْ»
? در تبلیغ و تربیت از عواطف نیز استفاده کنیم. «یا قَوْمِ»
? ایمان به خدا سابقهاى به درازاى تاریخ دارد «اعْبُدُوا الله» امر به عبادت خداوند نشان ایمان و شناخت مردم است.
? یکتاپرستى محور دعوت پیامبران است. «اعْبُدُوا الله»
? جهتگیرى در عمل بر اساس عقیده و تفکر است. «اعْبُدُوا الله» زیرا «ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ»
? اهداف تمام پیامبران الهى یکسان است. جمله «اعْبُدُوا اللهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ» را تمام انبیاء بیان کردهاند.
? ارائه دلیل و معجزه از طرف انبیاء در مسیر تربیت مردم و از شئون ربوبیت خداوند است. «بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ»
البته معجزات گاهى طبق درخواست مردم بوده است مثل شق القمر و ناقه صالح
? عنایت و لطف ویژه الهى به هر چه تعلّق گیرد قداست مىیابد. «ناقَةُ اللهِ»
? کیفر بىاحترامى به مقدسات و از بین بردن آنها عذاب الهى است. «لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ»
? ? ? ? ?