بامهدی ادرکنی

  • خانه 

سوره

01 اردیبهشت 1401 توسط یاضامن آهو

#ســوره‌اعــراف

✨وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ ۚ ذَٰلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ{176}

و اگر مى‌خواستیم قدر و ارزش او را به وسیله آیات و علومى که به او داده بودیم بالا مى‌بردیم، ولى او به زمین و مادّیات چسبید و از هوس خود پیروى کرد پس مَثَل او مَثَل سگ است که اگر به آن حمله کنى دهان باز کرده و پارس مى‌کند و زبان بیرون مى‌آورد و اگر او را واگذارى باز چنین مى‌کند
این مَثَل کسانى است که آیات ما را تکذیب کردند پس این داستان را برایشان بازگو، باشد که بیندیشند(176)

⬅️ در این آیه چون کلمه «أرض»
در برابر رفعت معنوى قرار گرفته
مراد از آن مسائل حقیر، مادّى و دنیوى است

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: کسى که علم و معلوماتش زیاد شود اما هدایت یابی او بیشتر نشود آن علم سبب دورى بیشتر او از خداوند شده است

↲بحارالانوار، جلد2، صفحه37

⬅️ قصه‌هاى قرآن بر پایه حق و حقیقت استوار است و براى دلدارى و ثبات قدم پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل ایمان نا امیدى دشمنان و وسیله موعظه و تذکّر مؤمنان بود

↲سوره هود، آیه 120

و مایه عبرتى براى خردمندان است

↲سوره یوسف، آیه 111

◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯

? پایبندى به آیات الهى سبب تقرّب به خداوند و مقامات والاست «لَرَفَعْناهُ بِها»

? در عین حاکمیت اراده و خواست خداوند بر جهان انسان مختار و آزاد است «وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ‌»‌

? خواست خداوند بر پایه عملکرد خود ماست «وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَلکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ» آرى رسیدن به مقام قرب مشروط به پرهیز از دنیاگرائی و هوس است

? مردم غافل به چهارپایان مى‌مانند ولى دانشمند دنیاپرست مثل سگ حریص است «کَمَثَلِ الْکَلْبِ»

? دانشمند بى‌عمل منفور است «کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ‌»‌

? اسیر دنیا هرگز آرامش ندارد «إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ» انسان حریص هر چه داشته باشد باز هم دندان طمعش بزرگ است زیرا دنیاپرستى و حرص نهایت ندارد

? علاقه به دنیا و هواپرستى انسان را نسبت به امور دیگر بى‌تفاوت مى‌کند «إِنْ تَحْمِلْ‌ … أَوْ تَتْرُکْهُ‌»‌

? علماى دین اگر دنیاگرا شدند در صدد تکذیب آیات الهى و گرایش به کفر قرار مى‌گیرند «أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ‌ … کَذَّبُوا بِآیاتِنا»‌

? سرنوشت علما و دانشمندان فریب خورده باید مایه عبرت و اندیشه مردم باشد در آیه قبل آمد «وَ اتْلُ» در اینجا مى‌خوانیم «فَاقْصُصِ»

? داستان نویسى و داستان سرایى باید در مسیر رشد فکرى انسان باشد نه تخدیر و سرگرمى قصه گویى جهت‌دار کار انبیاست «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»

? تفسیر نور

#نکات_قرآنی

? ? ? ? ? ? ? ?

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: سوره

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس