سوره
✨قالَ یا مُوسى إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِی وَ بِکَلامِی فَخُذْ ما آتَیْتُکَ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ{144}
خداوند فرمود: اى موسى من تو را بر مردم با پیامهایم و سخنم برگزیدهام پس آنچه از الواح و تورات به تو دادم بگیر و از سپاسگزاران باش(144)
⬅️ امام صادق علیهالسلام مىفرماید:
خداوند به موسى علیه السلام فرمود:
آیا مىدانى چرا تو را برگزیدم؟
زیرا خضوع و خشوع تو به درگاه من
بىنظیر بود هرگاه به نماز مىایستادى
گونههاى خود را بر خاک مىنهادى
↲تفسیر صافی
در حدیث دیگرى آمده است که خداوند
فرمود: چون در میان بندگانم خود را
نسبت به من ذلیلتر مىدانستى
↲تفسیر نور الثقلین
◽️نکتـــهها
? حضرت موسى بنده مخلص خدا بود
«اصْطَفَیْتُکَ»
«اصطفاء» به معناى انتخاب گوهر خالص است
? نبوت و رسالت مقامى انتصابى است
نه انتخابى «إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ»
? بیان درخواست نابجاى مردم
مانع برگزیدگى و نبوت موسى نیست
«اصْطَفَیْتُکَ»
? چهل شب عبادت در میعادگاه
مقدمهاى براى گرفتن تورات
و بکار بستن آن شد
«جاءَ مُوسى لِمِیقاتِنا .. فَخُذْ ما آتَیْتُکَ»
? پس از براندازى طاغوت و تشکیل
حکومت دینى باید قانون و احکام الهى
اجرا شود «فَخُذْ ما آتَیْتُکَ»
«1». تفسیر صافى
«2». تفسیر نورالثقلین
? مسئولیّتهاى دینى و ارشادى
نعمت الهى است که باید سپاسگزارى شود
«وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ»
شکرگزارى علاوه بر زبان باید با بکار بستن
دستورات الهى باشد
? ? ? ? ?