#سوره اعراف
✨فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آیَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِینَ{133}
پس ما بر آنان طوفان و هجوم ملخ و حیوانات کوچک و قورباغهها و جریان خون را به صورت نشانههاى جدا جدا فرستادیم اما باز هم تکبر ورزیدند و آنان گروهى بدکار بودند.(133)
⬅️ «طوفان» در فارسى به معناى تندباد است، اما عرب آن را به معناى سیل کوبنده به کار مىبرد البته بعضى به هر حادثه عمومى و وحشتناک طوفان گفتهاند «قمل» به حیوانات کوچک از قبیل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مىشود.
⬅️ خون یکى از نشانههاى خداوند بر قوم بنی اسرائیل بود و مراد، خون شدن آبها یا خون دماغ شدن همه مردم است که نوعى عذاب الهى بود.
عذابهاى طوفان، خون و هجوم ملخ تنها نسبت به فرعونیان بود و بنىاسرائیل از آن در امان بودند.
⬅️ داستان این عذابها در تورات نیز آمده است، خون شدن آبها
در سِفر خروج، باب 7 آیه 20
هجوم پشه، در باب 8 آیه 7
بارش تگرگ، در باب 9 آیه 25
و هجوم ملخها، در باب 10 آیه 14 آمده است.
هر بار که بلایى به آنها مىرسید، دست به دامن موسى مىشدند و قول مىدادند که اگر خدا رفع بلا کند.
ایمان بیاورند آن حضرت مىپذیرفت و از خدا درخواست کرده و بلا برطرف مىشد، اما باز دست از کفر و لجاجت برنمىداشتند. چنانکه در آیات بعد نیز بیان مىشود.
◽️نکتـــهها
? پس از هشدار و اتمام حجت خداوند و لجاجت و بىتوجهى مردم نوبت به کیفرهاى سخت مىرسد به دنبال آیات قبل فرمود:
«فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ …»
? آنچه مایه رحمت است به اراده الهى است. اگر او بخواهد آب وسیله رحمت مىگردد و اگر بخواهد وسیله عذاب خواهد بود.
«فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الطُّوفانَ»
? حیوانات مأموران الهىاند، گاهى مأمور رحمتند. مثل تار عنکبوت بر در غار براى حفاظت پیامبر اکرم ﷺ و گاهى مأمور عذاب مىباشند. مثل أبابیل، قورباغه، ملخ و …
«فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ .. الْجَرادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفادِعَ» و در واقع هستى فرمانبردار خداوند است. «وَ للهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ»
? بلاها اغلب جنبه تربیتى دارد و گاهى پس از هر کیفرى، مهلتى براى فکر و توبه و بازگشت است. «مُفَصَّلاتٍ»
? گناه زمینه ساز تکبر و تکر، زمینه انکار است.
«فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ»
? ? ?