#سوره اعراف
✨قَالَ إِنْ کُنْتَ جِئْتَ بِآیَةٍ فَأْتِ بِهَا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ{106}
فرعون گفت: اگر از راستگویانى و مىتوانى معجزهاى بیاورى یا معجزهاى آوردهاى آن را به میان بیاور(106)
✨فَأَلْقى عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِینٌ{107}
پس موسى عصاى خود را افکند ناگهان به صورت اژدهایى نمایان شد.(107)
⬅️ از عصاى حضرت موسى معجزات دیگرى نیز نمایان شد. از جمله اینکه:
◽️پس از اژدها شدن همه بافتههاى ساحران را بلعید.
«تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ»
↲سوره شعراء، آیه 45
◽️به آب دریا خورد و آن را شکافت.
«أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ»
↲سوره شعراء، آیه 63
◽️به سنگ خورد و چشمههاى آب از آن جوشید.
«اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً»
↲سوره بقره، آیه 60
◽️عصا در حضور خود موسى علیهالسلام مار کوچک و پر تحرک شد و موسى فرار کرد.
«جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً»
↲سوره نمل، آیه 10
◽️در حضور مردم مانند مار معمولى حرکت مىکرد. «حَیَّةٌ تَسْعى»
↲سوره طه، آیه 20
◽️و در حضور فرعون مار بزرگ و اژدها شد. «فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ»
◽️بنابراین در تبلیغ و تربیت باید نوع و گرایش مخاطب را در نظر گرفت و هر کدام را با توجّه به موقعیّت خودش قانع کرد.
⬅️ امام رضا علیهالسلام فرمود:
زمان حضرت موسى علیهالسلام سحر و جادوگرى رواج بسیارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزهاى که آنان قادر به انجام آن نبودند سحرهایشان را باطل و با آنها اتمام حجت نمود.
↲عیون اخبارالرضا، ج2، ص134
میان افکندن عصا و اژدها شدن آن فاصلهاى نبود. «فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ»
◽️نکتـــهها
? معجزه دلیل صدق نبوت است.
«فَأْتِ بِها إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ»
فرعون با ابراز این سخن حق اراده باطلى داشت و کسى را بالاتر از خود نمىدانست.
? معجزه باید براى همه روشن باشد و جاى هیچ شکى باقى نگذارد. «مُبِینٌ»
? ? ? ? ? ?