نکات
? نکاتی از جزء 22 قرآن کریم:
1-♦️علاقه پیامبر ص به امت، مافوقِ علاقه پدر به فرزند است(احزاب 40).
2-♦️ذکر به معنای به یاد داشتن است، چه با زبان و چه با قلب. ذکرِ کثیر، به معنای توجه به خدا با تمامِ وجود و در تمام صحنه هاست(احزاب 41).
3-♦️روح اسلام ،تسلیم شدن بی قید و شرط به خدا و رسول است لذا می فرماید هیچ زن و مرد با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و رسولش مطلبی را لازم بدانند، اختیاری در برابر امر خدا داشته باشند، آنها باید اراده خود را تابع اراده خدا کنند(احزاب 36).
4-♦️در شکستن عادت های غلط اجتماعی از هیاهوی مردم نترسید. سنت خدا در شکستن سنت های غلط است(احزاب 37).
5-♦️ذکرِ دائم خدا، آدمی را از گناه و معصیت دور می سازد و او را در وادی مخلَصین قرار می دهد(احزاب 43).
6-♦️ پذیرایی از مهمان از سیره پیامبر اکرم ص است. بی دعوت به مهمانی نروید. صاحبخانه را در بن بست و رودربایستی قرار ندهید (احزاب 53).
7-♦️ نه لازم است همه چیز را بدانیم و نه لازم است به هر سوالی پاسخ دهیم( احزاب 63).
8-♦️از فضایلی که به حضرت داوود ع داده شده بود، میتوان به صدای بسیار زیبا، قدرت بر قضاوت عادلانه و داشتن فرزندی پارسا، دانا و دادگر همچون سلیمان و از همه مهمتر فضیلت نبوت و رسالت اشاره کرد. همچنین فضیلت مادی که ایشان داشتند نرم شدن آهن در دست ایشان به فرمان الهی و به صورت اعجاز بود(سباء 11-10).
9-♦️از موهبتهای الهی به حضرت سلیمان ع به فرمان او بودن باد، دوم روان کردن چشمه مس مذاب و سوم تسخیر گروه عظیمی از جن برای وی بوده است(سباء 13-12).
10-♦️کریمه 13 سباء اشاره به مقام بالا و عده قلیلِ شاکران دارد. بسیاری از مردم شکر میکنند، اما فرد شکور یعنی کسی که همواره شکرگزار باشد، کم است. شکر بیشتر از مقوله عمل است تا زبان، یعنی بکار گیری نعمتها در مسیرِ اهدافِ حق، ناسپاسی سبب فروپاشی زندگی انسان میشود.
11-♦️قوم سباء توانستند با سد عظیمی که در میان کوه ها برپا کردند، مخزناب عظیمی داشته باشند و سرزمینهای گستردهای را زیر کشت ببرند. دو باغی که در این آیات آمده یک رشته باغ های به هم پیوسته در دو طرف نهر عظیمی بود که از آن سد، آبیاری می شد و بسیار پربرکت بود. در میان آنها و سرزمین مبارک، یعنی شامات(شام، فلسطین و اردن)، آبادیهای متصل و زنجیرهای وجود داشت. فاصله آبادی ها به اندازه ای کم بود که هر یک دیگری را میدیدند و به همین خاطر از حمله وحوش و سارقین در نهایت امنیت بودند به گونه ای که مردم میتوانستند بدون توشه و مرکب و سلاح، بدون هیچ ترسی از ناامنی به مسیر خود ادامه دهند. این مردم ناسپاس اما در برابر آن همه نعمتها مانند بسیاری از اقوام متنعم دیگر، گرفتار غرور شدند و به دستور های الهی بی اعتنا گشتند. ناگهان باران شدیدی بارید، و سد در هم شکسته شد و آن سرزمین ویران، و به صحرای خشک و بی آب و علف مبدل شد(سباء 19-15).
12-♦️وجود شیطان و هر عامل گناه برای امتحان انسان است. هدف از آزادی ابلیس در وسوسه بشر این بود که معلوم داریم چه کسی به آخرت ایمان می آورد و چه کسی در شک و تردید می ماند( سباء 21).
13-♦️ بگو من شما را تنها به یک چیز پند می دهم و آن اینکه برای خدا قیام کنید، دونفر دونفر یا یک نفر یک نفر(سباء46).
14-♦️با توجه به آیات 29و 30 سوره فاطر و آیات دیگر قرآن،اینها امتیازات تجارت با خداست:
*اولا تمام سرمایه بندگان از خداست و سپس خدا در مقام خریدار برمی اید.
*ثانیا او خریدار است در حالیکه غنی بالذات است.
*ثالثا خدا متاع قلیل را به بهای گزاف می خرد.
*رابعا گاه بها را 700 برابر و گاه افزونتر از آن می پردازد.
*خامسا علاوه بر این بها از فضل و رحمتش بر آن می افزاید.
15-♦️فرشتگان دارای عقل و شعورِ مافوقند، تا آنجا که شاهد و ناظر افکار درونِ سینه های ما هستند . مراد از بال ، قدرت جولان آنهاست و مقام، قدرت و موقعیتشان با هم فرق دارد. آنها وظایف مهمی برعهده دارند: حاملان عرش، مدبرات امر، حافظان انسان از آسیبها، قبض ارواح، مأموریت نزول بلا یا دفع آن و …
(فاطر 1).
16-♦️ مردگان به عالمی که وارد شده اند آگاهند و از آنچه در دنیا می گذرد باخبرند؛ احسانی که برایشان فرستاده می شود تحویل گرفته دعا می کنند(فاطر 19).
17-♦️"خبیر” یعنی آگاه از باطن ، عقیده و نیت. “بصیر” یعنی آگاه از ظواهر اشخاص و اعمال و وابستگی های آنها(فاطر 31).
18-♦️ اسلام دین منطق است. هرجا منطق و بینه نباشد، فریب است( فاطر 40).
19-♦️منظور از “امام مبین” در اینجا “لوح محفوظ"، یعنی همان کتابی است که همه اعمال در آن ثبت و محفوظ است. پرونده عمل انسان پس از مرگ تا قیامت باز است. نه فقط اعمال، بلکه آثار آن نیز ثبت و در حساب قیامت لحاظ می گردد( یس 12).
20-♦️حمایت از حق باید با سرعت منطق و عاطفه همراه باشد(یس 20)