#تفسیر
⇝✿• ? •❀°✵﷽✵°❀• ? •✿⇜
? ? هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَاکْتُبْ لَنَا فِی هَٰذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَیْکَ ۚ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ ۚ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ{156}
خداوندا براى ما در این دنیا و در آخرت خیر و نیکى مقرّر کن که ما به سوى تو رهنمون و بازگشت کردهایم
خداوند فرمود: عذابم را به هر کس که بخواهم و مستحق باشد مىرسانم، ولى رحمتم همه چیز را فرا گرفته است پس بهزودى آن را براى کسانى که تقوا دارند و زکات مىدهند و آنان که به آیات ما ایمان مىآورند مقرّر مىدارم(156)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ این آیه بیان دعاى دیگر حضرت موسى
علیهالسلام در پى خواسته قبلى است
«هُدْنا» اشاره دارد به توجه آنان بسوی خدا
و توبه کردن از راه منحرفان و راه کسانى
که تقاضاى نابجاى دیدار خدا را داشتند
به نقل ابن عباس هنگامى که آیه
«وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» نازل شد
شیطان نیز در رحمت الهى طمع کرد و گفت:
عبارت «کُلَّ شَیْءٍ» شامل من هم مىشود
خداوند براى رفع این توهّم فرمود:
«فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ …»
آرى رحمت الهى گسترده است و به همه کس
مىرسد، اما شمول رحمت براى غیر مؤمنان
به تفضّل الهى است
↲تفسیر اثنی عشری
⬅️ در روایت آمده است که شخصى در
نماز مىگفت:
«اَللهُمّ ارحَمنى وَ مُحَمّداً وَلا ترحم مَعنا اَحداً»
خدایا تنها من و محمد صلى الله علیه و آله
را مشمول رحمت خود قرار بده
نه هیچ کس دیگرى را
پیامبر صلى الله علیه و آله پس از نماز
در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى
و موضع وسیع و نامحدود را محدود ساختى!
↲تفاسیر مجمعالبیان و نمونه
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① بهترین گامها و کارها
با ثباتترین آنهاست «وَ اکْتُبْ لَنا»
② انبیاء در فکر تأمین سعادت دنیا و آخرت
مردمند «وَاکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً
وَ فِی الْآخِرَةِ»
③ از بهترین دعاها جامعترین آنهاست
«فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ»
④ بازگشت خالصانه به سوى خدا
دریافت الطاف الهى است «هُدْنا»
⑤ رحمت الهى نامحدود است
اگر کسى به آن نرسید تقصیر خود اوست
«رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ»
نقصى در فاعلیت رحمت الهى نیست
بلکه نقص در قابلیت ماست
⑥ رحمت خداوند فراگیر است
ولى عذاب الهى چنین نیست
«رَحْمَتِی وَسِعَتْ … عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»
⑦ اصل رحمت الهى است
و عذاب او عارضى
براى رحمت، فعل ماضى «وَسِعَتْ»
ولى براى عذاب فعل مضارع «أُصِیبُ»
آمده است
⑧ دعاى انبیاء نیز در چهارچوب حکمت
و قانون الهى مستجاب مىشود
«اکْتُبْ لَنا … فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ …»
⑨ با وجود تقوا و عمل به تکالیف
شمول رحمت الهى حتمى است
«فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ …» ولى با وجود گناه
و معصیت عذاب حتمى نیست زیرا
با توبه و استغفار امکان مغفرت وجود دارد
«عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»
⑩ رحمت الهى بىنهایت است
اما شرط بهرهورى از آن، تقوا
پرداخت زکات و ایمان است
«یَتَّقُونَ … الزَّکاةَ … یُؤْمِنُونَ»
بنابراین، کسى که زکات نمىدهد
و یا بىتقوا مىباشد، از رحمت الهى
محروم و در معرض عذاب الهى است
⑪ زکات در شریعت یهود نیز بوده است
«یُؤْتُونَ الزَّکاةَ»
⑫ آنچه سبب دریافت الطاف الهى است
ایمان به تمام آیات است نه بعض آنها
«بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ»
? تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ