بامهدی ادرکنی

  • خانه 

#سوره

07 دی 1400 توسط یاضامن آهو

#ســوره‌اعــراف

✨واکْتُبْ لَنَا فِی هَٰذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَیْکَ ۚ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ{156}

خداوندا براى ما در این دنیا و در آخرت خیر و نیکى مقرّر کن که ما به سوى تو رهنمون و بازگشت کرده‌ایم. خداوند فرمود: عذابم را به هر کس که بخواهم و مستحق باشد مى‌رسانم، ولى رحمتم همه چیز را فرا گرفته است پس به‌زودى آن را براى کسانى که تقوا دارند و زکات مى‌دهند و آنان که به آیات ما ایمان مى‌آورند مقرّر مى‌دارم(156)

⬅️ این آیه بیان دعاى دیگر حضرت موسى علیه‌السلام در پى خواسته قبلى است «هُدْنا» اشاره دارد به توجه آنان بسوی خدا و توبه کردن از راه منحرفان و راه کسانى که تقاضاى نابجاى دیدار خدا را داشتند به نقل ابن عباس هنگامى که آیه «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‌ءٍ» نازل شد شیطان نیز در رحمت الهى طمع کرد و گفت: عبارت‌ «کُلَّ شَیْ‌ءٍ» شامل من هم مى‌شود. خداوند براى رفع این توهّم فرمود: «فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ‌ …» آرى رحمت الهى گسترده است و به همه کس مى‌رسد، اما شمول رحمت براى غیر مؤمنان به تفضّل الهى است.
↲تفسیر اثنی عشری

⬅️ در روایت آمده است که شخصى در نماز مى‌گفت: «اَللهُمّ ارحَمنى وَ مُحَمّداً وَلا ترحم مَعنا اَحداً» خدایا تنها من و محمد صلى الله علیه و آله را مشمول رحمت خود قرار بده نه هیچ کس دیگرى را پیامبر صلى الله علیه و آله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت‌نامنتهاى الهى و موضع وسیع و نامحدود را محدود ساختى!
↲تفاسیر مجمع‌البیان و نمونه

◽️نکتـــه‌ها

? بهترین گام‌ها و کارها با ثبات‌ترین آنهاست «وَ اکْتُبْ لَنا»

? انبیاء در فکر تأمین سعادت دنیا و آخرت مردمند «وَاکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ»

? از بهترین دعاها جامع‌ترین آنهاست. «فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ»

? بازگشت خالصانه به سوى خدا دریافت الطاف الهى است. «هُدْنا»

? رحمت الهى نامحدود است اگر کسى به آن نرسید تقصیر خود اوست «رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‌ءٍ» نقصى در فاعلیت رحمت الهى نیست بلکه نقص در قابلیت ماست.

? رحمت خداوند فراگیر است ولى عذاب الهى چنین نیست. «رَحْمَتِی وَسِعَتْ‌ … عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»‌

? اصل رحمت الهى است و عذاب او عارضى براى رحمت فعل ماضى‌ «وَسِعَتْ» ولى براى عذاب فعل مضارع‌ «أُصِیبُ» آمده است.

? دعاى انبیاء نیز در چهارچوب حکمت و قانون الهى مستجاب مى‌شود. «اکْتُبْ لَنا … فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ‌ …»‌

? با وجود تقوا و عمل به تکالیف شمول رحمت الهى حتمى است. «فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ‌ …» ولى با وجود گناه و معصیت عذاب حتمى نیست زیرا با توبه و استغفار امکان مغفرت وجود دارد «عَذابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»

? رحمت الهى بى‌نهایت است اما شرط بهره‌ورى از آن، تقوا پرداخت زکات و ایمان است. «یَتَّقُونَ‌ … الزَّکاةَ … یُؤْمِنُونَ‌»‌ بنابراین، کسى که زکات نمى‌دهد و یا بى‌تقوا مى‌باشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است.

? زکات در شریعت یهود نیز بوده است. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ»

? آنچه سبب دریافت الطاف الهى است ایمان به تمام آیات است نه بعض آنها «بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ»

#نکات_قرآنی

? ? ? ? ? ?

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: سوره

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس