سوره
✨فبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَظْلِمُونَ{162}
پس ستمکاران آنان (بنىاسرائیل) آنچه را به آنان گفته شده بود بر سخنى دیگر تغییر دادند ما هم به خاطر ستم پیشگى آنان عذابى آسمانى بر آنان فرستادیم.(162)
⬅️ تحریف و تغییر گاهى آشکار است مثل تغییر لفظِ «حِطّة» به «حِنطة» و گاهى با حفظ قالب لفظ، محتوا و روح یک موضوع را عوض مىکنند نظیر حیله بنی اسرائیل براى گرفتن ماهى در روز شنبه که در آیه بعد مطرح شده است.
⬅️ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:
«لاترکبوا ما ارتکب الیهود فتستحلّوا محارم الله بادنى الحیل» آنچه یهودیان مرتکب آن شدند که با کوچکترین حیله و توجیه حرامهاى خدا را حلال مىکردند شما انجام ندهید.
↲تفاسیر فرقان و دارالمنثور
⬅️ قرآن سه نوع تحریف را در قانون الهى مطرح مىکند:
❶ تغییر واژهها مثل بنی اسرائیل که به جاى گفتن کلمه «حِطَّةٌ» یعنى طلب آمرزش و عفو گفتند: «حِنطة» یعنى گندم
❷ تغییر زمان مثل آنکه بنی اسرائیل حوضچههایى را در ساحل دریا ساختند و شنبهها که صید حرام بود، ماهى در آنها جمع مىشد و روز یکشنبه که صید آزاد بود آنها را صید مىکردند و مىگفتند: ما در روز شنبه و روز تعطیل صید نکردهایم. «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ»
↲سوره بقره، آیه 65
❸ تغییر روشنفکرانه و دست کارى در تقویم طبیعى، مثل تأخیر انداختن ماههاى حرام
در دوران جاهلیّت چون مایل نبودند که جنگ را به خاطر فرا رسیدن ماههاى حرام قطع کنند، ماهها را به تأخیر مىانداختند که آیه نازل شد «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ»
↲سوره توبه، آیه 37
◽️ نکتـــهها
? کیفر تحریف و تغییر دستورهاى خدا قهر و عذاب است. «فَبَدَّلَ … فَأَرْسَلْنا»
? تغییرات لجوجانه و بر اساس استهزا قابل بخشش نیست. «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ»
? همه کیفرها مربوط به قیامت نیست بلکه گاهى در دنیا نیز کیفر داده مىشود. «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ»
? سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب نتیجه ستم خود اوست. «بِما کانُوا یَظْلِمُونَ»
?تفسیر نور
? ? ? ? ?