#سوره
✨قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ رِجْسٌ وَ غَضَبٌ ۖ أَتُجَادِلُونَنی فِی أَسْمَاءٍ سَمَّیْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَ آبَاؤُکُمْ مَا نَزَّلَ اللهَ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ{71}
حضرت هود با دیدن سرسختى قوم عاد گفت: پلیدى و خشم و عقوبت از سوى پروردگارتان بر شما حتمى شد. آیا با من درباره نامهایى جدل مىکنید که شما و نیاکانتان بر آن بتها نهادهاید؟
خداوند نسبت به حقانیت معبودهاى شما برهانى نازل نکرده است پس منتظر قهر الهی باشید من هم با شما از منتظرانم(71)
⬅️ این آیه دلالت دارد که هر منصب و لقب و عنوانى الهى که بدون اذن خداوند باشد. به خصوص در ولایت عامّه، کذب و بهتان است. همان گونه که لقب امیرالمؤمنین تنها برای حضرت على علیهالسلام مىباشد. نه هیچ کس دیگر
لذا هنگامى که امام صادق علیهالسلام را با عنوان امیرالمؤمنین خطاب کردند. حضرت از این کار نهى کرده و فرمودند: هر کس غیر از على علیهالسلام خود را به این عنوان متّصف کند جایگاهش آتش است.
↲تفسیر اثنی عشری
◽️ نکتـــهها
? نتیجه لجاجت و در افتادن با حق کیفر الهى و ننگ و هلاکت است. «قَدْ وَقَعَ عَلَیْکُمْ»
? انسان ذاتاً موحّد و طالب توحید است
ولى گاهى تعصّب بر او عارض شده و حاکم مىشود. «وَقَعَ عَلَیْکُمْ»
? کیفرهاى الهى در مسیر تربیت انسان و از شئون ربوبیّت خداست. «مِنْ رَبِّکُمْ»
? سنگ و چوب با نامگذارى «خدا» نمىشود. «أَسْماءٍ سَمَّیْتُمُوها»
? معبودهاى مشرکان اسماى بی مسمّایند که حقیقت و مشروعیت ندارند و خداوند در هیچ آئینى به آن فرمان نداده است. «أسماء .. ما نَزَّلَ اللهَ بِها مِنْ سُلْطانٍ»
? عقاید باید بر پایه حجت و برهان باشد. حتى از بت پرستان هم برهان بخواهید. «ما نَزَّلَ الله بِها مِنْ سُلْطانٍ»
از آنانکه مىگویند بت وسیله تقرب به خداست، بپرسید: آیا دلیلى دارید که خداوند پرستش بت را وسیله قرب خود قرار داده است؟!
? انبیاء به درستى هدف و پیروزى خویش و سقوط مخالفان اطمینان داشتند. «فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ»
? ? ? ? ? ? ? ?