بامهدی ادرکنی

  • خانه 

سوره

19 اردیبهشت 1401 توسط یاضامن آهو

#ســوره‌اعــراف

✨وَ جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ{138}

و بنی اسرائیل را از دریا گذراندیم تا به قومى برخوردند که بر پرستش بت‌هاى خویش پایبند بودند با دیدن این صحنه گفتند: اى موسى براى ما خدایى قرار بده همان گونه که براى اینان معبودها و بت‌هایى است
موسى گفت: به راستى شما گروهى نادان و جهالت پیشه هستید(138)

✨إِنَّ هؤُلاءِ مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِیهِ وَ باطِلٌ ما کانُوا یَعْمَلُونَ{139}

موسى گفت: همانا آنچه این قوم در آنند از کفر و شرک نابودشدنى است و آنچه انجام مى‌دهند باطل است(139)

✨قالَ أَغَیْرَ اللهِ أَبْغِیکُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ{140}

گفت: آیا معبودى غیر خدا براى شما بجویم در حالى که او شما را بر مردم این زمانه برترى داده است؟!

⬅️ کلمه «مُتَبَّرٌ» از «تبار» به معناى هلاکت است. آنانکه یک عمر در سحر و جادو بودند با دیدن یک معجزه چنان مؤمن شدند که تهدیدهاى فرعون آنان را نلرزاند ولى طرفداران حضرت موسى با دیدن آن‌همه معجزات و پس از پیروزى بر فرعون انحراف و بت پرستى قومى آنان را به انحراف کشید و تازه از حضرت موسى علیه‌السلام نیز تقاضاى بت کردند.

⬅️ روزى یک یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید.

حضرت على علیه السلام در پاسخ فرمود: اختلاف ما در سخن پیامبر بود. نه در خودش و نه در خدا اما شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که از موسى تقاضاى بت کردید.
↲نهج البلاغه، حکمت 317

◽️نکتـــه‌ها

? پرستش حق یا باطل، در طول تاریخ بشر وجود داشته است. «یَعْکُفُونَ عَلى‌ أَصْنامٍ لَهُمْ» در زمان حضرت موسى علیه‌السلام نیز افرادى بت مى‌پرستیدند.

? محیط جبرآور نیست ولى تأثیرگذار
هست «فَأَتَوْا عَلى‌ قَوْمٍ‌»‌‌ پس تا در اعتقاد و ایمان قوى نشده‌ایم از محیط و فرهنگ فاسد دورى کنیم زیرا گاهى‌ مشاهده یک صحنه از فیلم عکس، ماهواره و یا اجتماع چنان در انسان تأثیرگذار است که تمام زحمات تربیتى رهبران را متزلزل و خراب مى‌کند.

? گاهى انسان از مهم‌ترین نعمت‌ها غفلت ورزیده و نسبت به آنها ناسپاسى مى‌کند. «جاوَزْنا … اجْعَلْ لَنا»‌

? گاهى انسان به حدى کج اندیش مى‌شود که از رهبران الهى نیز درخواست ناروا مى‌کند. «یا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً»

? افراد و ملت‌ها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. «قالُوا یا مُوسَى‌»‌

? ایمان سطحى زودگذر است. «وَ جاوَزْنا … قالُوا … اجْعَلْ لَنا إِلهاً»‌

? بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بیگانه دوستان نادانِ داخلى‌اند. «جاوَزْنا … قالُوا یا مُوسَى اجْعَلْ‌»‌

? تقاضاى مردم همیشه صحیح نیست و اکثریت و خواست آنان همه جا یک ارزش نیست. «قالُوا … اجْعَلْ لَنا إِلهاً»‌

? الگوپذیرى، تقلید و مدل برداری از خصلت‌هاى انسان است. «اجْعَلْ لَنا إِلهاً کَما لَهُمْ آلِهَةٌ»

? جهل، ریشه بت پرستی و بت پرستی عملى به دور از عقل است «تَجْهَلُونَ» جهل در فرهنگ قرآن در برابر عقل قرار دارد نه علم یعنى به کار غیر عاقلانه جهل مى‌گویند.

? تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پیامبر بزرگوارى همچون موسى نشانه جهل عمیق و ریشه‌دار است. «تَجْهَلُونَ»

? هم انحراف‌هاى فکرى از بین رفتنی است هم انحراف‌هاى عملى «مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِیهِ وَ باطِلٌ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» آرى پایان باطل نابودى است پس ظاهر آن ما را فریب ندهد.

? عبادت باید بر اساس تعقل و تشکر باشد. «أَ غَیْرَ اللهِ أَبْغِیکُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَکُمْ» خدا یافتنى است نه بافتنى «أَبْغِیکُمْ» و پرستش غیر خدا با عقل و روحیه سپاسگزارى ناسازگار است.

#نکات_قرآنی

? ? ? ? ? ? ? ?

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: سوره

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

بامهدی ادرکنی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس